Pfarrer Topits – Hubertuspredigt anlässlich des 40. Priesterjubiläums

Liebe Mitbrüder, Liebe Orzydorfer, Liebe Landsleute, Liebe Pfarrangehörige von Maria am Hauch

Das Gedenkbildchen zu meinem 40-jährigen Priesterjubiläum zeigt unter den Kirchen auf der Rückseite das Altargemälde des hl. Hubertus, dem Schutzpatron der Orzydorfer Kirche. Sein Tag ist eigentlich der 3. November. Am Sonntag darauf feierten die Orzydorfer stets ihre Hubertikirchweih. Und das trifft auch diesmal wieder zu.

Wenn wir auf das Gemälde von Meister Karl Hemmerlein schauen, fragen wir uns: Warum wählten die Erbauer der Orzydorfer Kirche ausgerechnet diesen seltenen Heiligen zum Schutzpatron? Soviel Jagd gab es doch bei uns gar nicht? Eine mögliche Antwort darauf wäre: Der heilige Hubert lebte in den Ardennen, das ist ein Gebirge im heutigen Belgien, in der Nähe des waldreichen Lothringens, von wo ein Teil unserer Vorfahren herkam. Im ausgehenden Mittelalter gehörten diese Ländereien zusammen mit Burgund und Savoyen zum Erb- und Einflussgebiet der Kaiser aus dem Hause Habsburg. Erzherzog Franz von Lothringen war übrigens der Gemahl von Kaiserin Maria Theresia. Die Einwanderung ins Banat begann schon unter ihrem Vater Karl VI. und Orzydorf ist unter ihrem Sohn Joseph II. besiedelt worden. (1785)

1. Aber unser Kirchenpatron lebte mehr als 1000 Jahre davor zwischen den Jahren 655- 727. Das Altarblatt zeigt ihn mit einem Hirschgeweih, rechts unten. Der Legende nach soll Hubert seine junge Gemahlin Floribana schon bald nach der Hochzeit verloren haben. Der Tod des geliebten Men-schen verbitterte ihn dermaßen, dass er darüber seinen Glauben an den guten Gott verlor. Tagelang irrte er in den Wäldern umher. So auch an einem Karfreitag. Anstatt zum Gottesdienst zu gehen, pirschte er einen Hirsch auf und jagte ihm nach. Es war ein besonders schönes Prachtexemplar, angeblich von weißer Farbe. Schon zielt und legt er auf ihn an, da scheint es ihm plötzlich als sehe er zwischen den Stangen des Geweihs ein strahlendes Kreuz. Wie Paulus in der Apostelgeschichte vermeinte er bei dem gleißenden Licht eine Stimme zu hören: „Hubertus, warum verfolgst du mich?“ Auch er fragte wie jener: „Wer bist du Herr?“ Und er erhielt die Ge-wissheit: „Ich bin Jesus Christus, den du verfolgst. Steh auf, es wird dir gesagt werden, was du tun sollst.“ Die innere Stimme versicherte ihn: „Es gibt Gott wirklich. Bekehre dich von deinem Unglauben und kehre zurück zu deinem Herrn und Gott.“ –

Mit jeder Berufung ist zunächst die Begegnung mit dem lebendigen Gott ver-bunden und danach die Bekehrung des Herzens. Die Legende vom dunklen und finsteren Wald führt uns das Dickicht und die Schatten der menschlichen Seele und Persönlichkeit vor Augen. Hier will Gott gesucht und gefunden werden. Und das ist auch unter den besonders abträglichen Umständen der Verfolgung eines atheistischen Staates möglich. In mir selbst entbrannte ein harter Kampf. Die Religionskritik von Karl Marx, aktualisiert und einseitig zugespitzt mit den neusten wissenschaftlichen Erkenntnissen der Evolutionstheorie, der geschichtlichen Forschung, der Geologie, der Astrophysik und Biologie gingen an mir nicht spurlos vorüber und ich musste vom Verstand her sagen: „Ja, eigentlich haben sie recht! Das klingt doch recht stimmig!“ Ich hatte keinerlei Möglichkeit mich weiter oder anderwärtig zu informieren und ich hatte auch keine Ahnung, wie sehr die mir vermittelten Informationen einseitig gefiltert wurden und wie vielfach deutbar sie seien. Und trotzdem bäumte sich in meinem Inneren etwas dagegen auf und ich vernahm eine innere Stimme: Bete und glaube weiter! Wenn du weiter betest, wirst du den kostbaren Schatz deines Glaubens bewahren. Wenn du jetzt aufhörst zu beten, dann ist es mit deinem Glauben vorbei. Und das Gebet, ganz besonders der Rosenkranz, den mir mein Heimatpfarrer Dr. Schulter ans Herz gelegt hatte, hat mir in meinen Kämpfen geholfen. Als ich dann noch als einziger bei der Abiturprüfung das Kärtchen mit dem Thema: „Religion, eine Phrase von den Ausbeutern erfunden“, zog, da sagte ich mir: „Das ist der Fingerzeig Gottes.“

Liebe ehemalige Schülerinnen und Schüler. Erinnert Euch! Wie oft haben wir uns sonntags schon in aller Herrgottsfrüh und in aller Stille um den Volksaltar geschart und einen eigenartigen Jugendgottesdienst gefeiert, ohne Lieder und ohne Instrumente und ohne Glockengeläute, – es wäre sonst zu gefährlich gewesen – damit ihr um 3/4 – 9 Uhr schon nebenan in der Schule sein konntet.
Wehe wenn ein Jugendlicher beim Gottesdienst oder beim Religions-unterricht, der im Pfarrhaus stattfand, ertappt wurde. Dann gab es Repressalien, vom Ausschluss aus der Jugendorganisation bis zur öffent-lichen Diffamierung und vor allem schlechte Noten bei Betragen. Heute sagten wir, gäbe es einen Verweis. Einmal musstet ihr sogar in der Schule den Fußboden bis spät in die Nacht hinein schrubben, aber am anderen Tag kamt ihr mit leuchtenden Augen wieder zu mir und sagtet: „Wir kommen trotzdem wieder zur Kirche und zur Katechese. Ja es gelang uns zeitweilig sogar mit den Jugendlichen einen kirchlichen Arbeitskreis zu gründen, wo viele von Euch Referate über verschiedene Themen vorgetragen haben, sich in der Kunst des Redens und der Diskussion übten.

2. Hubert folgte der Stimme seiner Berufung und lebte zunächst 7 Jahre hindurch als Einsiedler in den Ardennen. Hier suchte er jeden Tag seinen Gott und fand ihn auch. Aber auch die Menschen suchten und fanden ihn. Später spürten ihn seine Anhänger in der Einsamkeit auf und machten ihn nach der Ermordung seines Vorgängers und Lehrers Lambert im Jahre 705, zum Bischof von Togern- Maastricht. Damals gab es noch sehr viele Heiden in den Ardennen. So zeigt ihn das Orzydorfer Altarblatt mit dem Bischofsstab und dem Putto, einem Engelchen, der ihm die Mitra zu-schwenkt.
Die Legende, wie immer man sie deuten mag, ist Zeichen der inneren Ausei-nandersetzung und des Kampfes des berufenen Menschen mit seiner Welt.

Wer vor 40 oder genauer gesagt vor 46 Jahren in meiner Heimat den Priesterberuf ergreifen wollte, der musste sich auf mancherlei Verfolgung und auf mancherlei Widerstand gefasst machen. Ein bekannter Priester bereitete mich darauf mit den Worten Jesu vor: „Haben sie mich verfolgt, so werden sie auch euch verfolgen. Der Schüler kann nicht über den Meister!“ Als ich den geistlichen Beruf in mir gegen Ende meiner Gymnasialzeit verspürte, da erhielt ich von kaum von jemand Zustimmung oder Unterstützung. „So einen Beruf erlernt man in unserer Zeit nicht! – hieß es von allen Seiten. „Das ist Selbstmord“ tönten die anderen. Meine Freunde, Bekannten und Verwandten zogen sich von mir zurück und mieden mich, als hätte ich die Pest. Es war gefährlich mit einem zukünftigen Priester in Verbindung zu stehen. Auch fuhren sie schweres Geschütz dagegen auf und versuchten nur alles Erdenkliche zu tun, um mich davon abzubringen. So kam ich nach meiner Priesterweihe am 21. April 1968 und nach Abschluss meiner Studien in Karlsburg und nach den Sommerferien zu euch und hielt am Fest des hl. Erzengels Michael, am 29. September 1968 den ersten Got-tesdienst in der Orzydorfer Pfarr-Kirche. Es war für mich ein starkes und beglückendes Erlebnis. Anschließend ernannte mich mein Ordinarius, – Bischof hatten wir keinen-, zum Pfarrverweser. Heute sind es auch fast auf den Tag genau 40 Jahre, dass ich erstmals das Patronatsfest mit euch beging. Wir Priester bezeichnen die erste Seelsorgestelle als unsere erste große Liebe. Und so war es auch bei mir. Es war eine sehr intensive Beziehung, die immer noch fort wirkt. Und ich glaube nicht, dass zwei junge Menschen eine nur annähernd innige Beziehung zueinander aufbauen, wie ein Neupriester zu seiner ersten Gemeinde. Wenn ich im Bus den Namen Orzydorf nennen hörte oder im Zug an Orzydorf vorbei fuhr, wurde es mir jedes Mal warm ums Herz und mein Herz begann stets höher zu schlagen.

3. Das Orzydorfer Altarblatt zeigt Hubertus des Weiteren als Kirchen-bauer. Nach einiger Zeit verlegte der neue Bischof seinen Sitz von Maastricht in das aufstrebende Lüttich. Dort ließ er einen neun Dom bauen. Die Kirchen galten damals vor allem als Ort der Taufe. Hubertus hat viele Menschen zum Glauben an Gott und zur Taufe geführt. An diese Bautätigkeit erinnert der begonnene Bau im Hintergrund des Bildes. Das Gerüst steht mitten im grünen Urwald.
– Nun Kirchen habe ich keine gebaut, aber mit Eurer Hilfe gelang es unsere Kirche außen und Innen so schön zu sanieren und zu restaurieren, dass sie heute noch ein Schmuckstück ist. Beim ersten Kirchweihgottesdienst, den ich um diese Zeit herum bei Euch hielt, drohte der Luftzug, der durch die undichten Fenster und Scheiben entstand, die Kerzen am Altar auszulöschen. Die Fensterrahmen waren durchgefault und die Scheiben hingen nur noch locker darin. Die meisten von uns wissen ja noch, wie schwierig man damals an Baumaterialien, an Farben, Steine, Holz, Eisen und Blech gelangen konnte. Es war wirklich wie ein Wunder. Alles half und stand zusammen.-

Was noch viel wichtiger ist: Es gelang auch die Kirche der Herzen zu erneuern. Die Kirche im Herzen – das ist Sinn und Zweck jeden äußerlichen Kirchenbaus. Wir haben es in erbitterten Auseinandersetzungen mit den Behörden durchgesetzt, dass die Kirchweihpaare auch zum Gottesdienst kommen konnten, dass sie sich dann in einem weiteren Schritt in der Banat-Schwäbischen Tracht kleiden durften, und was wohl das Schönste war: die jungen Trachtenpaare zwischen 15 und 20 an der Zahl erklärten sich bereit: nicht nur zur Kommunion zu gehen, sondern vorher auch zur Beichte. So erfuhren viele junge Menschen die Kirche des Herzens, dass ihr Herz sich zum Tempel des Heiligen Geistes wandelte. Damit ist euere Jugend geheiligt worden. Daraus könnt ihr heute noch viel Kraft und Segen schöpfen. Durch die jährliche Volksmission, – die staatlich strengstens verboten war- gelang es auch die Erwachsenen wieder für den Sakramenten- Empfang zu gewinnen. Es ist uns in jenen Jahren tatsächlich vieles gelungen: Junge Eltern und Familien fingen an, wieder zum Gottesdienst zu gehen. Das Glaubensleben blühte auf. Die Kirche erwachte in den Seelen. Ich habe es erlebt, wie eine Gemeinde sich bekehrt hat. Das war ein so nachhaltiges Erlebnis, das es bis heute noch nachwirkt. Auch wenn wir heute den Eindruck haben, dass so alles im kirchlichen Leben bei uns zurückgeht, so geben wir die Hoffnung nicht auf, dass es nicht vieler Menschen und Christen bedarf, die Salz der Erde und Licht der Welt für ihre Zeit sind.

Die Liturgiereform des II. Vatikanischen Konzils bereitete bei den hellen Orzydorfer keinerlei Schwierigkeiten. (Aus keiner anderen Gemeinde des Banats gingen so viele Akademiker und Universitätsprofessoren hervor!) Die Einführung der Muttersprache ist deshalb als längst überfällig ausdrücklich begrüßt worden. Es gab damit keinerlei Schwierigkeiten. Wir hatten gute deutsche Schulen und das bis zu letzt. Das Lenaulyzeum war wohl eine Eliteschule. (Die meisten Frauen hatten schon vor dem Krieg in Temeschburg die Schule bei den Notre- Dame- Schwestern besucht, die es für Kindergarten und Volkschule auch in Orzydorf selbst gab. Viele Männer, hatten in der Banatia studiert.)

Die neuen Texte und Übersetzungen des erneuerten Messritus von Kyrie, Gloria, Credo, Sanktus, Lamm Gottes, Vaterunser saßen in wenigen Tagen. Schwieriger war es das Kirchenvolkslied wieder heimisch zu machen, das während des Josephinismus abhanden und in der ungarischen Zeit meinem Volksstamm buchstäblich geraubt worden war. So war das Kirchweihlied „Ein Haus voll Glorie schauet“ in Orzydorf völlig unbekannt, wie auch das bereits in den dreißiger Jahren eingeführte Diözesangesangbuch. Als ich nach Orzydorf kam, hat fast niemand aus dem Kirchenraum die Lieder mitgesungen. So begann ich mit den Kindern zu üben und dann mit den Erwachsenen und habe so gut ich´s konnte beim Gottesdienst selber kräftig mitgesungen. Ihr erinnert euch sicher noch an die großen Plakate und Col-lagen mit den Liedern, die ich mit großen Buchstaben auf Zeichenpapier schrieb, in Rahmen abhefte, die man bewegen, drehen und auswechseln konnte. Denn es gab keine Bücher und es durfte auch nichts vervielfältigt werden. Selbst Abzüge waren strengstens verboten. Lediglich Durchschläge mit der Schreibmaschine waren möglich.
Zu den schönsten Aufgaben meines Berufes zählte auch in Orzydorf: Tränen zu trocknen und Not zu lindern. Ich durfte und konnte dies. Das ist nicht mein Verdienst. Gott ist es, der mir die Gabe des Tröstens geschenkt hat. Bei einem Priesterjubiläum feiern wir auch nicht das Werk eines Menschen, sondern Gottes Gnade, die durch ihn wirkt und vermittelt wird.

Mit unserem Scanner sind wir jetzt auf dem Orzydorfer Hubertusbild von rechts nach links gefahren und möchten nun das, was wir gesichtet, erlebt und erfahren haben in unsere Gegenwart einfügen. Lasst uns jetzt auch in die Vertikale gehen und nach oben hin scannen. Hubertus schaut auf dem Altarbild himmelwärts, sein Blick ist nach oben gerichtet, wobei er viel Ruhe und Gelassenheit ausstrahlt. Nach 40 Jahren wird es langsam auch für mich Zeit und für viele von uns nach oben zu blicken. Unsere irdische Heimat haben wir verloren, hier eine neue Heimat gefunden. Nun erhoffen wir uns auch die wahre Heimat im Himmel.

Drum gilt es für uns, dass wir Schritt halten mit der Entwicklung der Zeit und uns auch im Glaubensleben stetig fortbilden. Die neuen Computer bekommen vom Hersteller regelmäßig Programme zusätzlich übertragen. „Up- daten“ nennt man das. „Daten wir up“ auch bezüglich der Fortbildung und Ausübung unseres Glaubens. So habe auch ich mir als Losung für das 40-jährige Priesterjubiläum die Worte aus dem Philipperbrief gewählt: „Ich vergesse, was hinter mir liegt, und strecke mich nach dem aus, was vor mir ist. Das Ziel vor Augen, jage ich nach dem Siegespreis: der himmlischen Be-rufung, die Gott uns in Christus Jesus schenkt.“ (Philipper 3, 13 – 14) Schwingen nicht die beiden Engel auf dem Altarblatt, die ganz oben, vom Himmel kommen dem Hubertus die Siegeskrone bereits zu? Auf jeden Fall rötet sich der Himmel bereits im Hintergrund und der neue Tag bricht an mit Christus, der Sonne der Auferstehung.

76 Responses to “Pfarrer Topits – Hubertuspredigt anlässlich des 40. Priesterjubiläums”

  1. FREDRICK says:

    < blockquote >< a href=”http://cheaptabletsonline.com/”>CheapTabletsOnline.com. Canadian Health&Care.No prescription online pharmacy.Special Internet Prices.Best quality drugs. High quality drugs. Order drugs online< /a >…

    Buy:Zyban.Mega Hoodia.Nexium.Prednisolone.Petcam (Metacam) Oral Suspension.Accutane.Zovirax.100% Pure Okinawan Coral Calcium.Prevacid.Valtrex.Lumigan.Arimidex.Synthroid.Retin-A.Human Growth Hormone.Actos….

  2. HUGH says:

    < blockquote >< b >< a href=”http://us.cheapfashionspot.com/”>NEW FASHION store. Original designers collection at low prices!!! 20 % TO 70 % OFF. END OF SEASON SALE!!!< /a >< /b >< /blockquote >…

    BUY FASHION. TOP BRANDS: GUCCI, DOLCE&GABBANA, BURBERRY, DIESEL, ICEBERG, ROBERTO CAVALLI, EMPORIO ARMANI, VERSACE…

  3. and roles, I know my existence will…

    further grind! LIFE AS A SENIOR CITIZEN… Then, next… the age of retirement! Well yes, that might be the age! Oh but… when I won’t earn… Who’ll provide a pocket money at that stage? I will then get older, And will…

  4. Baby Bedding says:

    playing. They also can continue to be…

    used as room accents long after your baby is out of the crib. 3. Look for baby bedding that is handmade, “green”, and high quality. Sometimes, what makes a thing futuristic and modern isn’t what you see. Nowadays, the most popular…

  5. movie Baby Doll during 1965, the youthful…

    and innocent appeal of the babydoll dress gave birth to the very idea where fashion designers and manufacturers from across the globe crafted the short dresses embodying the babydoll look worn by the modern women. Among the many brands that successfull…

  6. line replacement. [edit] Systems Copper piping system…

    in a building with intumescent firestop being installed by an insulator, Vancouver, Canada The major categories of plumbing systems or subsystems are: * Potable cold and hot water supply * Plumbing drainage venting * Septic systems * [Rainwater, surfac…

  7. happen and they were hurt, and because…

    no one was around, a GPS tracking device would help parents to find them quickly and easily. There are also a number of vehicle GPS tracking devices, which can not only be used to track a stolen vehicle, but also to…

  8. Rubbish Bags says:

    several years. Being required to replace or…

    repair equipment early is a cost that will seriously affect the bottom line, and will cost the restaurant lost business when it has to close for repairs or the inability to prepare a featured item on the menu. Look for competitive…

  9. Delays often occur when you are waiting…

    for a number of factors. Routine checking of aircraft or aircraft arrival delays, may result in delay for a miserable time. Adira Indonesia provides the best insurance reimbursement for losses due to interruption, delays and missed the trip, departure …

  10. ipad danmark says:

    The iPad is a type of mini…

    laptop that has a lot of functions known from a smartphone – but you can’t use it to make calls. Of course it can’t. You compare it to a laptop, and then you say it can’t make calls like it’s some…

  11. the program you need. You can purchase…

    a primary residence and shoulder the expenses for renovation of the home with one single loan which can amount up to $410,000. The cost of repairs must be within $5,000 to $35,000. Eligible properties include primary residence, single family dwellings …

  12. inside out. Which is make it very…

    effective in preventing acne. Medical evidence stated that hormone imbalances in the body is the major causes of acne. Due to hormone changes, the body does produces excessive oil if not treated in time, will lead to acne break out. It…

  13. they look good in them. Dogs don’t…

    have to wear coats just to look good; they can also wear them to feel good. A dog’s fur helps protect him from the elements. Fur is water resistant and helps your pet withstand the cold better than humans. Some breeds…

  14. attorney reference…

    Most states now have tight deadlines when it comes to driving drunk circumstances. Missing out on the deadline day will cause losing your license, seizure of your car, as well as police arrest. Deadlines range between five – four weeks and pretty m…

  15. defense lawyers…

    The majority of states currently have tight deadlines when it comes to driving drunk situations. Missing the deadline day can lead to loosing your license, seizure of the car or truck, and perhaps arrest. Deadlines span between 5 – 30 days and next…

  16. to death with my food choices until…

    I came across African mango Plus pills and it wasn’t until then that I realized that my diets didn’t have to be as boring as they were in order for me to lose the weight that I needed to. By the…

  17. shown to limit growth potential. A key…

    component of increasing your height is reverse impaction, or a natural stretching of parts of your body that have become impacted through poor posture, carrying too much weight for extended periods, or other factors. This is achieved through stretching…

  18. them and this has led to increase…

    in Switzerland Tour. Switzerland is also recognized for its romantic setting. It is a perfect getaway for couples seeking peace, love and some isolation. Swiss T Gallery has many tiny beautiful villages where scenic beauty is charming. Don’t forget to…

  19. powerful. How Does African Mango Work? The…

    product uses all natural weight ingredients which work together to promote weight reduction and increases in energy. It contains natural ingredients such as: Mango Extract Chromium Green Tea Leaf Extract EGCG Caffeine L-Thenine It is through the combin…

  20. alter just how effective it can be….

    It is very much along the same as orange juice. Freshly squeezed orange juice should be consumed within a few minutes to gain the maximum benefit of the enzymes contained therein. The Dikka Nut may well be similar. Having said that,…

  21. of fat cells in the body. Clinical…

    research done under the University of Yaoundé in Cameroon reveals the weight loss properties of the mango fruit as test subjects who underwent two weeks of trials resulted in a considerable decrease of LDL levels of the human volunteers taking the…

  22. You can go on a diet, engage…

    in an exercise or take dietary pills that can have harmful side effects on the body. However, if you are up to something that is safe and effective weight loss supplements, African Mango Plus will do the trick. Accordingly, these weight…

  23. bust fix says:

    I will share an exceptional story :…

    Anson and the rest of the team Sounds like you are having an incredible experience. I am glad that Neuro has come in useful! Our thoughts and prayers are with you during the rest of your trip. RB…

  24. outdoor activities and sports, and automotive vehicles….

    There are numerous benefits of GPS tracking for managing transportation fleets and the cost has become affordable in recent years.Whether it is your vehicle or your child, there are GPS tracking devices that can help you keep track of or locate…

  25. devices. This has helped people ensure efficiency…

    through the best GPS tracking systems that are available presently. Delivering profits to the maximum is possible if the competent authorities are partnered with. Even customised services are possible to be delivered which is the attractive feature whe…

  26. He gave us some helpful hints :…

    Anson and the rest of the team Sounds like you are having an incredible experience. I am glad that Neuro has come in useful! Our thoughts and prayers are with you during the rest of your trip. RB…

  27. the most important point to note is…

    how effective they will be to you when you are riding on the snow. They are very strong and durable so they will not let you down while skiing. Ensure that you protect your body from any harm or extreme temperatures…

  28. and create trains, houses and communities using…

    his imagination. he can also use these creations as props for imaginative pretend plays. the maxim wooden 145 piece train set for example will provide endless possibilities for imagination enriching activities.4. parental support and guidance are also …

  29. Lekanes says:

    part of some bath complexes. in addition,…

    the romans used the hot thermal waters to relieve their suffering from rheumatism, arthritis, and overindulgence in food and drink. the decline of the roman empire in the west, beginning in a.d. 337 after the death of emperor constantine, resulted in…

  30. impact and improves durabilitymore info athttp://www.wowgolfclubs.com/goods-345-cleveland+588+dsg+wedge.htmlother new…

    cleveland wedgescleveland cg15 black pearl wedgescleveland cg15 satin chrome wedgecleveland cg15 oil quench wedgecleveland 588 wedges have been around for years, but the game has changed since they were designed, and golfers now use wedges in different…

  31. have inadequate facial cleansing habits or a…

    bad eating habits, having said that that’s not the case. the fact is these are probable not for being contributing factors. as explained previously however, it does seem to be that genetic predisposition is a single of the key leads to…

  32. marketing says:

    to the search (may we all find…

    what we are searching for) the internet is a very powerful tool for marketing in this digital age. this is also why you will find that there are lots of different internet search marketing processes which can be used to facilitate…

  33. price.the hot rolled steels bar is a…

    very common material used by lots of construction people. hot rolled steels bars are a kind of steel bars, which designed special combination of materials. therefore, it has a very good strength and durability with compare to normal steel bars. further…

  34. of the truck campers have slide-outs and…

    kitchen. they also consist of limited bathroom facilities. these facilities make travelers more comfortable during camping.truck campers are manufactured by a wood and steel frame. it is covered by corrugated aluminum or fiberglass. there are some high…

  35. rusting and breakages. durability and flexibility are…

    another two more special features available for the hot rolled steel bars, and it makes them unique among the industry.finally, if you use hot rod steel bars to your most important construction project you don’t have to take a hassle about…

  36. punishment for being caught driving while intoxicated…

    can be minor to very big. the judge will decide your fate by examining several factors of your case. these include the number of prior offenses, the damage you caused while operating your vehicle, and other unique circumstances. each time you…

  37. monitors make use of about 40% significantly…

    less electrical energy than their previously very effective lcd counterparts. furthermore, it implies led screens have outstanding black levels. the leds also get up less space than the little fluorescent light bulbs so the screens are noticeably thinn…

  38. may discover that a kitchen handles remodel…

    how-to guide is further than worthy of the money.kitchen remodeling books facts kitchen remodeling Virginia it is nice to have to have your kitchen remodeled. kitchen remodeling can be as simple as replacing your sink or something exuberant like givin…

  39. gps camiones says:

    mounting your unit to the inside of…

    your vehicle. battery life is often relational to the weight of the gps units. heavier batteries will have a longer batter life than lighter models. make sure to be certain of your specific requirement, you may decide to carry a slightly…

  40. intuition says:

    not in alignment with your purpose, your…

    passion, and will drown out the voice of your intuition as a result of this fear.the flow of information that is in alignment with your truth and your passions is available to you at all times. all you have to do…

  41. rock dating says:

    trying to increase your size for a…

    while you probably think that you have heard it all but if you try natural enhancement you’re bound to discover something new. you see it isn’t like anything else on the market. it’s risk-free and cost-free and you don’t have to…

  42. to what the various grass species would…

    tend to look like at maturity if they are well cared for.2. proper lawn fertilization: there are many of us who don’t even know of the existence of specialized lawn fertilizers. yet it is these which often make the difference between…

  43. put them within tagged the envelopes. game…

    titles for that the envelopes may consist of: today’s coupon codes, beverages, treats, well being, elegance, very cold foods, cleaning utility caddy, cereal, enjoyment, consuming, dessert, domestic pets, soups/sauces, condiments as well as dairy. spec…

  44. selection to bake pizza, oh yeah! there…

    are various types of pizzas, which are remarkably tasty, spicy & scrumptious for taking in. the preferences of is mostly depends upon it is cooking procedure. it is truly interesting & tasty when we take in warm. therefore, for cooking the…

  45. is some advice on how to save…

    money: check your weekly ads that come in the mail. some companies send out special coupon booklets, containing the numerous sales in your local area. not all people in all areas receive this booklet, though. if that’s the case with you,…

  46. levels of coq10 in their bodies. an…

    unhealthy diet, stress, environmental toxins and even taking statin drugs can all contribute to diminished levels of coq10. some experts believe that there is a clear correlation between lowered levels of coenzyme q10 and certain age-related diseases. …

  47. soon as you hire him, so it…

    is better to hire your criminal lawyer as you are accussed. this will allow you and even your attorney to come up with positive consequence. you are just a click away from your las vegas criminal attorney. are you searching for…

  48. stop inflating the tire. pause for about…

    a minute, as a lot of times the pressure being applied by the air to the unseated part of the tire will cause it to seat. if it doesn’t then you can slowly add more air and then stop and pause…

  49. are aimed in getting their loan accredited….

    luckily for us, they have got guide accessible; in cases like this, they are able to get a ppi claim. all they need to accomplish should be to come up with ppi complaints in accordance with the arrangement insurance policy, in…

  50. LCD TV says:

    expensive. since most popular kind, edge leds,…

    have not had significant advantage above lcds these have not suppressed them through the marketplace. these days, because they are in similar budget we often see that people slowly begin to change their own lcd for led computer monitors simply because…

  51. new techniques are even being used to…

    texture laminate floors, giving it not only the look of an elegant real hardwood or limestone floor, but the feel of one too.maintaining your new laminate flooring is much easier than caring for real hardwood or tile. the coating of finish…

  52. Related.. Trackback…

    […]the time to read or visit the content or sites we have linked to below the[…]…

  53. long distance calls charged to a major…

    credit card), towels, soap, and cabinets, and free wake-up calls. the chain does not provide extras that might increase costs, like hair dryers, continental breakfasts, or clock radios. but free coffee is served in the morning in the lobby. in most…

  54. Cameras says:

    has a vast angle, in any other…

    case you may possibly locate it tough to compose your shot and you could also notice extreme digital camera shake.on the other hand, if you are tempted to acquire a dslr and you would like to acquire an added telezoom lens,…

  55. book rental says:

    can lease your textbooks online and cut…

    your university expenses a great deal. the internet has many sites that can help you with this, which is not hard to do. you will not have to try to sell your books at the end of the term; all you…

  56. covered cards. her cards sold extremely well…

    in america becoming a major industry. while she didn’t invent the valentine’s day card, she is credited with popularizing the lace valentine and is known as “the mother of the american valentine”. her cards are recognized by the red “h” either…

  57. may also feel changes in emotions, temper…

    changes, inability to focus etc. difficulty to quit smoking arises as the body is accustomed to nicotine addiction and sudden withdrawal causes these side effects. people who want to get rid of smoking should quit the company of friends who are…

  58. on. the ipad is very versatile. it…

    will solve a myriad number of productivity goals.as an e-reader, the fire has access to over one million titles. the kindle store contains the largest selection of the ebooks people want to read including new york timesâ® best sellers. most new…

  59. word says:

    the need and the desire to stop…

    using tobacco products hasn’t been satisfied.what if i told you that using tobacco products is not really that bad for us? the problem is that most people abuse the products or get in the bad habit of over-using the products, like…

  60. compact suv says:

    it is the dominant supplier of automobiles…

    to america that have been shipped from pacific-rim.about 77% of the cars that were imported by us from the countries of the pacific-rim in 2009 belonged to japan. the sales of the cars from japan were far beyond that of the…

  61. kindle is slightly thicker than the ipad,…

    at 0.45 inches vs 0.34 inches.softwareapple’s ipad runs ios proprietary software, and it’s quite limited in terms of what the user can change or install on the machine. the kindle fire offers more versatility, as it uses the open source operative…

  62. let the players find out and admit…

    the reason that influenced their thoughts and resulted in them losing their emotional poise.3. differences: give them time to recollect situations when they did lose control and when they did not. let them judge the distinction between their behavior, …

  63. to speed and competent.absolute customer satisfaction. this…

    is the eventuality, the inevitable and the end result of combining all of the listed benefits above.still, the first step to having these advantages work for your business is not to choose the first answering service call center that happens to…

  64. Garbage Bags says:

    train cars. as long as you choose…

    a well-equipped rail car cleaning partner, you should be able to realize mobile train washing, even if there’s not an open cleaning bay nearby. this advantage translates to the bottom line, since a cleaner train is a faster train. (all that…

  65. kostenlose private sexkontakte…

    […]Aktuelles.Orzydorf.de » Blog Archive » Pfarrer Topits – Hubertuspredigt anlässlich des 40. Priesterjubiläums[…]…

  66. coq10 and blood pressure…

    […]Aktuelles.Orzydorf.de » Blog Archive » Pfarrer Topits – Hubertuspredigt anlässlich des 40. Priesterjubiläums[…]…

  67. lug lug says:

    Great information…

    This is often fantastic. Sole stare upon the about me feedback so we are surprised. We are interested in this type of areas. Only appreciate one’s own placed, and enjoy your precious time inside this. Please keep add relevant content. They’re pretty …

  68. Layne says:

    Layne…

    Aktuelles.Orzydorf.de » Blog Archive » Pfarrer Topits – Hubertuspredigt anlässlich des 40. Priesterjubiläums…

  69. Alissa says:

    Alissa…

    Aktuelles.Orzydorf.de » Blog Archive » Pfarrer Topits – Hubertuspredigt anlässlich des 40. Priesterjubiläums…

  70. Beatriz says:

    Beatriz…

    Aktuelles.Orzydorf.de » Blog Archive » Pfarrer Topits – Hubertuspredigt anlässlich des 40. Priesterjubiläums…

  71. Third Flower…

    My spouse and i are actually now delighted that Albert could perform his research due to the ideas he had through your web page. It is actually every now and then perplexing to just generally be freely giving measures which many people might have been …

  72. etoro says:

    Great information…

    This is often marvelous. At least one checked out a personnal peace of mind therefore we are wordless. We are interested in this kind of steps. At least one appreciate a hot tips, and value the effort while in this. Please keep add relevant content. Th…

  73. Great information…

    This is certainly superior. That is why we checked out that particular substances and we are wordless. We’re interested in this sort of viruses. Nutritionists appreciate your regular place, and treasure the effort with this. Please keep add relevant c…

  74. Great information…

    This can be magnificent. Type stare upon every single please so we are confounded. We’re attracted to this kind of ideas. Us appreciate your selected information and facts, and profit your time with this. Please keep updating. They’re unbelievably va…

  75. Souls in the Waves…

    Great Early morning, I just stopped in to visit your internet site and thought I would say I liked myself….

  76. Third Flower…

    My spouse and i have been now delighted that Albert could execute his scientific tests due to the ideas he had via your web page. It really is on occasion perplexing to just generally be making a gift of actions which lots of people might have been pro…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.